فرود روی طناب باردار

در حال فرود مرحله ای از دیواره ای هستید. نفر اول فرود می رود اما در بین راه به  دلیلی مجروح می شود. (مثلاً به علت ریزش سنگ) حال اگر رشته طناب دیگری برای فرود رفتن و رسیدن به مجروح وجود نداشته باشد، چاره ای جز فرود بر روی طناب مجروح یا به اصطلاح طناب بار دار ندارید. بنابراین طبق مراحل زیر روی طناب بار دار فرود رفته و مجروح را پایین ببرید.

مراحل فرود روی طناب باردار و انتقال مجروح به پایین

الف) فرود روی طناب باردار:

1ـ کارابین پیچ داری را داخل حلقه بزرگ هشت (8) بیاندازید.

تذکر: کارابین حتماً پیچ دار باشد.

2ـ کارابین را روی رشته طناب سمت چپ بیاندازید

نکته:

استفاده از طناب سمت چپ یک قرارداد است و استفاده از طناب جهت راست نیز مانعی ندارد. البته باید توجه داشت که در این صورت، جهت مراحل بعدی را نیز باید تغییر داد.

3ـ کارابین را بچرخانید تا سر بزرگ آن رو به پایین و داخل حلقه بزرگ هشت قرار گیرد.

4ـ حلقه بزرگ هشت را در دست گرفته و یک بار دور طناب سمت راست بچرخانید.

5ـ حلقه کوچک هشت را از وسط دو رشته طناب که اکنون ضربدر خورده اند. بیرون بیاورید و هشت را آنقدر از وسط دو رشته طناب عبور دهید تا حلقه بزرگ آن نیز از وسط طنابها عبور کند.

نکته:

معمولاً به علت بار دار بودن طنابها، این کار به سختی انجام می شود.

6ـ کارابین پیچ دار دیگری را از روی دو رشته طناب، داخل حلقه بزرگ هشت بیاندازید.

تذکر: کارابین حتماً پیچ دار باشد.

نکته:

بهتر است کارابین گلابی باشد تا به سادگی از وسط طنابها خارج نشود.

7ـ کارابین پیچ دار، را مانند کارابین قبلی بچرخانید تا سر بزرگ آن رو به پایین قرار گیرد.

8ـ اسلینگی داخل کارابین پیچ فوق بیاندازید و سر دیگر اسلینگ را به وسیله کارابین پیچ به صندلی خود وصل کنید.

9ـ گره پروسیکی زیر اسلینگ و روی هر دو رشته طناب سوار کنید و آنرا به صندلی وصل کنید.

10ـ گره پروسیک را در دست گرفته و با کشیدن خودتان به سمت پایین، فرود بروید.

نکته:

از آنجایی که نیروی حاصل از وزن مجروح، دو رشته طناب را به هم چسبانده و حرکت هشت را بسیار کند می کند؛ فرود شما در اکثر مواقع به سختی انجام می گیرد.

ب) انتقال به پایین:

1ـ آنقدر پایین بروید تا به 50 سانتی متری مجروح برسید.

2ـ گره پروسیک را قفل کنید.

3ـ هشت را کمی با دست پایین بکشید تا وزن شما روی گره پروسیک افتاده و اسلینگ بین هشت و صندلی شما شل شود.

4ـ سر اسلینگ را از کارابین متصل به هشت خود خارج کرده و داخل کارابین متصل به هشت مجروح بیاندازید.

نکته:

بهتر است اسلینگ مذکور را با یک اسلینگ بلند (حدود 40 سانت) عوض کنید تا هنگام فرود، مجروح بالاتر از شما قرار گرفته و به او مسلط باشید.

5ـ با استفاده از یکی از روشهای زیر، روی طناب بلند شوید تا وزنتان از روی گره پروسیک برداشته شود. سپس حلقه بلوک پروسیک را از کارابین صندلی خارج کرده و گره پروسیک را از دور طناب باز کنید.

الف) اگر زیر کلاهک نیستید و روی دیواره به اندازه کافی گیره وجود دارد، پا روی گیره ها گذاشته و کمی بالا بروید.

ب) اگر گیره مناسبی وجود ندارد با یک طنابچه 5 میلی متری گره پروسیکی روی طناب سورا کرده و در انتهای آن با یک گره هشت پا رکاب درست کنید سپس روی آن بلند شوید.

6ـ روی اسلینگی که در دستور شماره چهار به صندلی خود و هشت مجروح وصل کرده اید بنشینید.

7ـ گره پروسیکی زیر گره پروسیک مجروح بزنید و حلقه بلوک آن را داخل کارابین صندلی خود بیاندازید. سپس گره پروسیک را قفل کنید.

8ـ سعی کنید حلقه گره پروسیک مجروح را از صندلی او خارج کرده و گره را باز کنید. اما در اغلب موارد این کار به دلیل تحت فشار بوده گره غیر ممکن است. بنابراین می توانید حلقه گره را با چاقو یا با لبة تکه سنگهای تیز ببرید و گره را از دور طناب باز کنید.

نکته اول:

به کمک لبة تیز تکه سنگها به راحتی و در کمتر از یک دقیقه قادر به بریدن طناب 5 میلی متری بلوک پروسیک خواهید بود.

نکته دوم:

می توانید از روشهای دیگری مانند سوزاندن طناب با کبریت، گذاشتن طناب بر سطح دیواره و چکش زدن روی آن، بریدن با لبة میخ های کوهنوردی و استفاده کنید.

9ـ گره پروسیکتان را روان کرده و با شل کردن آرام طناب، به همراه مجروح فرود بروید.

 نکته:

اکنون وزن هر دو نفر روی هشت فرود مجروح است و طبعاً کنترل طناب فرود مشکل تر بنابراین در شل کردن طناب و فرود رفتن دقت کنید.

*برگرفته از طرح درس مربی گری درجه ۳ سنگنوردی

با تشکر از  آقایان  علی پارسایی و محمد تنفگدار

/ 11 نظر / 42 بازدید
نمایش نظرات قبلی
mohsen aghassi

موفق باشی محمد جان و پيروز در امداد و نجات همنوردا. قابل احترامی عزيز...

پارسا

سلام و روزگارت خوش دو تا خواهش یکی اینکه اون استاد رو از جلو اسم بردار که خیلی ممنون می شم. دوم برات نوشته بودم ماخذ این نوشته کجاست لطف کن و دقیقا ذکر کن که این روش از طرح درس مربیگری درجه سه سنگنوردی از انتشارات کمیته کوهنوردی فدراسیون کوهنوردی نقل شده است . (زحمت نوشتن این بخش هم بر عهده آقای محمد تفنگدار بوده ایشان وبلاگ گروه مهر را می نویسند)http://mehrclub.persianblog.ir

Fera

مطلب خيلی تخصصی بود. فقط ميگم دستتون درد نکنه و الا من که ديگه پام به اونجا ها نميرسه. آموزش نجات غريق تو درياچه يخ زده اگه داشتين به درد شهر ما ميخوره. مويد باشی محمد جان.

دلفين کاتب

نه آقا اختيار دارين. منظور ما خفن نبود!! از بس که مطالب جالب و پر از معلومات داره و از بس شما قشنگ مي نويسيد و مي ريم در بهر نوشته ها که يه دفعه به خودمون ميامم مي بينيم که چشامون گرد شده. فقط همين و بس.

مهدی

سلام.. وبلاگ قشنگی داري..لطفا يه سر به ما بزن ... وبلاگ من در مورد کشتی است.يه نظر در مورد وبلاگم بده ... موفق باشی .

خانوم کارمند- زهرا

سلام آقای والی نژاد . من مطالبتون رو هم چنان پيگيری ميکنم . راستش هنوز آخرين متن رو نخوندم ولی خيلی برام نوشتن نکته هاي کوهنوردی جالب بود . سعی ميکنم از مطالبتون به بهترين نحو استفاده کنم / فکر کنم کم کم بايد راجب رموز کارمندی و سياست ها اداری بنويسم // البته اين شوخی بود / هميشه شاد و سربلند و پيروز باشيد .

amoo ali

عمو محمد! بابا دست مريزاد جوون! خسته هم نباشی. کلی حال کردم. شاد باشی جوون....

m.jamadi

با تشکر از تلاش خوب شما وساير دست اندرکاران درحفظ موقعيت کوهنوردی وکوهنوردان در کشور پيشنهاد می نمايمبه جای فکر کردن به حوادث به فکر پيشگيری از بروز حوادث باشيم؟! هم هزينه کمی دارد و هم انرژي کمتری را طلب می نمايد............. دراين رابطه گروه ستاک آماده هرگونه همکاری با کوهنوردان وجامعه کوهنوردی کشور است/باتشکرمحمد

پویا

عالی بود. این روش خیلی مهمه و میتونه توی مواقع اضطراری موثر باشه.( مثل برنامه های دره نوردی). [چشمک]