قصه پر غصه راه سازی ها در دامان کوهها و جنگلهای ایران- اینبار در الموت قزوین

پس از اعتراضات متعدد مردم وطبیعت دوستان به احداث جاده شاهرود- علی آباد از داخل جنگل ابر که موجب گردید تا استاندار سمنان ، دستور توقف جاده سازی را صادر کند ،‌  متاسفانه  دوباره  خبرهایی در مورد توافقات پنهانی بر سر ادامه کار جاده سازی در جنگل ابر شنیده می شود،  در حالیکه نگرانی ها از بابت این موضوع تلخ که موجب نابودی بخش عظیمی از جنگل ابر و درختان کم نظیرش می شود ادامه دارد ، دوباره خبر  ساخته شدن جاده از الموت قزوین به تنکابن در سایت خبری میراث فرهنگی، دل طبیعت دوستان  را که امیدوار به باقی ماندن همین اندک  میراث های طبیعی باقیمانده  می باشند را به درد آورده است.( اینجا) اصل خبر را در زیر می خوانید:

 

 

خبرگزاری میراث فرهنگی ،  وزارت راه قصد دارد تا با احداث جاده از منطقه الموت به تنکابن مسیردسترسی جدیدی از استان قزوین به شمال ایران ایجاد کند. این در حالی است که منطقه شکار ممنوع الموت محل گونه های جانوری کمیابی مانند خرس قهوه‌ای، هوبره، کل، پلنگ و سیاه گوش است و احداث این جاده به تخریب زیستگاه این جانوران کمیاب می انجامد.

همچنین احداث این جاده به طول حدود 40 کیلومتر باعث تخریب جنگل‌های بکر تنکابن می‌شود. جنگل‌های دوهزار و سه هزار تنکابن یکی از جاذبه‌های گردشگری مشهور منطقه شمال ایران است. اما احداث جاده جدید به طور قطع با تخریب جنگل ها و الودگی های زیست محیطی همراه خواهد بود.

فعالان محیط زیست معتقدند هرگونه فعالیت راهسازی می تواند موجب حساسیت گونه ها و در نتیجه تغییر فرایند رشد و کیفیت زندگی حیات وش و طبعیت شود. تولید صداهای ناهنجار و خراشیدن طبیعت بر اثر راهسازی به خودی خود می تواند موجب ترس و تغییر مکان فعالیت گونه ها شود.

 پیش از این معاون سابق محیط طبیعی سازمان محیط زیست گفته بود که این سازمان مخالفتی با احداث این جاده ندارد و بر اساس ماده 12 آیین نامه قانون حفاظت هر گونه فعالیت توسعه ای در این منطقه مانعی ندارد و دستگاههای توسعه ای با هماهنگی سازمان محیط زیست می توانند فعالیت کنند لذا راهسازی در این منطقه مانعی ندارد.

به نظر می رسد بار دیگر پروژه احداث جاده قزوین - تنکابن که پیشتر به دلیل احتمال بر هم خوردن تعادل زیستی حیات وحش منطقه بر اثر احتمال بروز تصادفات رانندگی متوقف شده بود، بار دیگر در دستور کار اداره راهسازی قرار گرفته است.

احداث جاده درجنگل های ایران یکی از بزرگترین چالش‌های زیست محیطی محسوب می‌شود که علاوه بر تخریب جنگل‌ها باعث از بین روند گونه های گیاهی، تغییرات اکولوژیکی و تخریب زیستگاه حیات وحش می‌شود.

در این رابطه بخوانید :

گونه نادر درخت سرخدار در جنگل ابر در آستانه انقراض

/ 4 نظر / 28 بازدید
محمد رضا ایزدخواه (فرهاد) نقاش کوهنورد

درود . این جاده از مسیر دمچه به گردنه میش چال و ابگرم قرار است ساخته شود . در شرق این راه قلل علم کوه است . و تمام محیط بهم میریزد . و جذابیت توریستی آنهم از بین میرود

آنا

[گل]

محمد

درود بر شما و ممنون برای انعکاس این خبر انگار عادت شده برامون که هر روز یه خبر ناراحت کننده از کوهستان و محیط زیست بشنویم ! متاسفم

فواد

سلام ... به نظرم عامل مهمی پشت پرده این اتفاقات هست که هنوز کسی از آنها سخنی نگفته...وآن سرمایه داران و زمین خوارانی هستند که در امتداد جاده در نقاط زیبا به مراد خویش می رسند و با دادن رشوه های کلان به مدیران محلی و دولتی آنها را در راه تخریب این آخرین نقاط دست نخورده تشویق میکنند ... در پشت پرده اتفاقاتی میافتد که باید برای آن نشست و گریست ...