فرود از آبشارهای دره کمجل – قسمت دوم

 

 

گزارش روزهای دوم و سوم برنامه مان را بصورت نکات وتجارب  زیر بیان می کنم:

در برنامه هایی اینچنینی که در تمام طول روز ، در داخل آب رودخانه و حوضچه های متعدد آن ودر زیر فشار آب آبشار انجام می گیرد به منظور جلوگیری از خیس شدن کیسه خواب و لباسها ولوازمان می بایست آنها را به نحوی در برابر نفوذ آب مقاوم بسازیم. برای این منظور می تونید یک مشمای بزرگ و محکم رو داخل کوله تون قراردهید و وسایل ولباسهاتون را داخل اون بگذارید یا اینکه بسته های مشمایی کوچکتری درست کنید ودرداخل کوله قرار دهید. ترکیب این دو روش بهترین روش جهت جلوگیری از خیس شدن وسایلتان می باشد. گره محکم و مطمئن برروی کیسه پلاستیکی ها فراموش نشود.

تعداد آبشارهایی رو که از اونها گذشتیم رو نتونستیم به علت خستگی زیاد و تعداد فراوان آنها به طور دقیق مشخص کنیم اما همگی مطمئن بودیم که حداقل 50 مانع آبشاری رو پشت سر گذاشتیم که برای دست کم 30 عدد از آنها طناب ریختیم و کارگاه برقرار کردیم. جهت فهمیدن سختی این مسیر  اون  رو مقایسه کنید با تعداد آبشارهای دره اندرس که حدود 15آبشار ، یا دره سیمک کرمان که حدود 13 آبشار می باشد.

ارتفاع آبشارهای دره کمجل از 3 متر تا 55 متر  متغیر می باشد و در یک مورد حتی تا 70 متر می رسد. برای آبشارهای کوتاه ما دو حلقه طناب 25 متری داشتیم که خیلی به دردمان خورد چون در جمع کردن وباز کردن طناب ، خیلی راحت تر وسریعتر می تونستیم عمل کنیم. برای آبشارهای بلند ما دو حلقه طناب 50 متری داشتیم که با احتساب کش آمدن طناب تونستیم آبشار 55 متری رو هم فرود برویم . در مورد آبشار 70 متری که در قسمت های انتهایی مسیر می باشد ظاهرا یک فرود 40 متری دارد تا به محل یک کارگاه می رسد و 30 متر فرود بعدی نیز با استفاده ازاین کارگاه انجام  می گیرد. به علت خستگی بیش از حد و باتوجه به زمان بسیار محدودی که داشتیم ما این آبشار معروف 70 متری رو پیچوندیم ! و از شیب تند جنگلی اطراف آن 5 طول فرود رفتیم وبه کف دره رسیدیم و در حقیقت این آبشار بلند رو به همراه 3 آبشار کوتاهتر دور زدیم ! اگر این کاررو نمی کردیم برنامه ما به روز چهارم هم می رسید که باتوجه به تحلیل انرژی بچه ها ، کار اشتباهی بود.

 

فکر می کنم برای دو آبشار پله ای نسبتا کوتاه که در داخل تنگه قرارداشتند هیچ درخت و هیچ میخ یا رولی  جهت کارگاه پیدا نکردیم که مجبور شدیم برای اولی  از یکی از سنگهای لاخ شده به عنوان کارگاه استفاده کنیم و برای دومی که حتی سنگی نتونستیم پیدا کنیم مجبور شدیم از  یکی از بچه ها به عنوان کارگاه فرود استفاده کنیم! بعدش خود اون فرد با دست و پای بلندی که داشت بصورت پاگستر از آبشار پایین اومد!!! 

دره کمجل در خرداد ماه امسال دچار سیل بزرگی شده بود به نحوی که ما برخی کارگاهها را از زیر گل خشک شده بیرون می آوردیم . برای یک آبشار بلند که هیچ تنه ی درختی در نزدیکیش نبود و ظاهرا کارگاه آن در زیر انبوهی از گل خشک شده قرارداشت مجبور شدیم یک عدد رول بکوبیم .

 

 

یک اشتباهی که ما در این برنامه از نظر فنی مر تکب شدیم این بود که برای دو تا از کارگاهها که فرود بلندی داشتند و حلقه ی فرود نداشتند ما از خود تنه ی درخت و طنابچه موجود در کارگاه استفاده کردیم و طناب فرودمان را از آنها عبور دادیم که بعد از فرود باتوجه به خیس بودن دو طناب 50 متری و وزن زیاد آن و اصطکاک شدید بین آنها که بر روی هم افتاده بودند در جمع کردن طناب ها با مشکل مواجه شدیم به نحوی که حتی مجبور شدیم جهت جمع کردن طنابها از پایین کارگاه فلاشن زوک بزنیم. ( با استفاده از یک سنگ بزرگ به عنوان کارگاه ، یک گیری گیری به عنوان جمع کننده و یک یومار و کارابین به عنوان قرقره 1 به 3 ) راستی حتما احتیاط کنید که موقع جمع کردن طناب گره ای در انتهای آن باقی نماند که درغیر این صورت تارسیدن تیم امداد اونجا زمین گیر می شوید. خودتون که دیگه می دونید چرا این حرف رو می زنم!!

با توجه به اینکه هیچ جای پایی رو بر روی گل اطراف رودخانه ندیدم به طور قطع ما امسال اولین تیمی بودیم که از  این دره پایین آمدیم. به طور کلی این دره نسبت به دره ی اندرس بسیار خشن تر و کم تردد تر و بکر تر می باشد. زیباییهای جنگل اطراف آن در کنا رمه متراکم موجود دردره که اوایل شب تا اوایل صبح پدیدار می شود و از ویژگی های این منطقه است آن را به مکانی  بسیار رویایی بدل ساخته است.  بعد از 3 روز تلاش طاقت فرسا و کسب تجارب ارزشمند واجرای یک برنامه هیجان انگیز، دیدن ماشینهایی که بادیدن سر وضع عجیب ما برایمان بوق می زند و رسیدن به رستوران صخره و پذیرایی صاحب خوش برخورد آن پایانی بر برنامه مان بود.

درپایان لازم است از همه بچه های تیم  ، بهنام عندلیب( دانشجو و نویسنده وبلاگ زیبای Black rock)  ، رهام و محمد رضا ستارپور( مربی باارزش و باتجربه امداد ونجات کوهستان جمعیت هلال احمر ) که توی این برنامه بسیار خوب و هماهنگ وقوی عمل کردند تشکر بکنم. مخصوصا از برادر بهنام که نیمه شب از کرج جهت برگردوندن ما از هزار چم زحمت زیادی کشیدند. 

/ 11 نظر / 96 بازدید
نمایش نظرات قبلی
حامد منصوری

محمد عزيز! گزارش بسيار خواندنی و قابل استفاده بود. سپاس.

مونا

همیشه از خواندن و دیدن مطالب وب سایت شما لذت می برم. دلم نیومد که این مسئله رو ننویسم.

محمد

خیلی خوبه آفرین.

بابک

فکر میکنم وافعا برنامه ی جالبی باشه. خیلی دوست داشتم که میتونستیم اینو اجراش کنیم اما.... امیدوارم همیشه در سفر باشی دلتون دریا

محمد

ماهم مثل شما امسال بدون راهنما رفتيم مطالب شما به ما كمك زيادي كرد خيلي خوش گذشت ولي اگر شما 2 طناب 60 متري داشتيد ابشار بلنده رو راحت از كرگاخ اول فرود ميرفتيد

mohammad

valla ma ham raftim toye in darre vali hich kodoom az in bozorgnamaye haye vaghaye etoon ra nadidim , khaste ham nashodi , 1 rooze ham oumadim biroon !!! lotfan ham amadegitoona bishtar konid ham kam chakhan konid !!!

navid chalangarpoor

fekr nemikonid kamjel kheili rahat tar az in harfas,alan 1 roze in dararo dar mian na 3 4 roz

navid chalangarpoor

darzemn on abshare 70 metri ham ba 2 tool 50 metri e dynamik mishe forod omad ,faghat bayad az kargahe ro sare abshar estefade konid na derakhte samte chap